hummels historia

100 ÅR AV SPORT


BerÀttelsen om hummel Àr berÀttelsen om humlan. Vi kÀnner alla till den: Den dÀr humlan som trotsar gravitationskraften och flyger. Trots att det gÄr emot bÄde logik och natur. Ja. Det Àr berÀttelsen om drömmare och doers som förenas för att lyckas med det omöjliga.

Vi sĂ„g dagens ljus 1923. Sedan dess har vi erövrat sportbranschen och Ă€r idag ett internationellt varumĂ€rke. Humlan kanske ter sig liten, men vi Ă€r mycket större och starkare Ă€n vi ser ut. 


DEN DÄR HUMLAN, DET ÄR VI.

OCH VI FORTSÄTTER ATT FLYGA.

2020

VI FIRAR 100 ÅR INOM SPORT


År 2023 fyller hummel hundra Ă„r, och dĂ„ handlar det inte bara om historia - utan om att skriva om framtidens sport. HundraĂ„rsjubileets tema, "Historien Ă€r det vi gör idag", Ă„terupplivar ikoniska designer med den legendariska VM-tröjan frĂ„n Danmark 1986 i spetsen. PĂ„ Designmuseum Danmark fördjupar utstĂ€llningen "LET'S PLAY" sig i Hummels designutveckling under de senaste decennierna. Slutligen markerar detta milstolpeĂ„r ocksĂ„ Ă„terupplivandet av hummels historiska samarbete med det danska fotbollsförbundet, som fortsĂ€tter ett arv som gĂ„r tillbaka till 1979.

2022

I GRÄDDFILEN


hummels tillvĂ€xt visar inga tecken pĂ„ att stanna av nĂ€r företaget genomför olika initiativ. Hummel öppnar en ny flaggskeppsbutik i Århus och samlar för första gĂ„ngen alla hummel-Ă€gda varumĂ€rken (hummel, HALO, Newline och Sometime Soon) under ett och samma tak.

NÀr företaget inviger sitt helautomatiserade lager i Padborg nÄr man Ànnu en viktig milstolpe med en Ärlig omsÀttning pÄ 2 000 000 000 danska kronor.

2020

VI SAMLAR VÅRA STYRKOR


I en vĂ€rld som domineras av coronapandemin fortsĂ€tter hummel att slĂ„ sig fram pĂ„ spelplanen. hummel ingĂ„r sponsoravtal med bĂ„de Everton F.C, Astralis Group och europeiska handbollsförbundet. Samtidigt öppnar hummel sin första KIDS-butik i hjĂ€rtat av Århus, och ger dĂ€rmed sina kunder möjligheten att utforska produkterna pĂ„ egen hand.

2016

HÖGSTA POTT

Stora saker hÀnder inom hummel. Efter mÄnga Är blir hummel Äterigen sponsorer för ett lag i tyska bundesligan nÀr SC Freiburg spelar sig tillbaka till toppen och fÄr en fenomenal första sÀsong. Utöver det tar hummel ytterligare kliv framÄt i Danmark och blir Äterigen sponsorer för det danska fotbollslandslaget.

2013

ÄR VÅRT JUBILEUMSÅR

hummel firar sitt 90-Ärsjubileum genom att lyfta fram sitt rika arv inom sportvÀrlden. För att fira en viktig milstolpe har varumÀrket Äterinfört flera klassiska stilar frÄn sina arkiv i en hyllning till företagets rötter. Nylanseringen av de olika stilarna Àr ett testamente över varumÀrkets kontinuerliga relevans av en sportinspirerad estetik inom modernt mode.

2006 

DU FÅR VAD DU GER


De första företagskarma-projekten lanseras. Det innebĂ€r att hummel Ă„tar sig att göra affĂ€rer som gör gott, baserat pĂ„ karmabaserade tankar om att "du fĂ„r vad du ger". OmsĂ€ttningen fortsĂ€tter att öka och hummel erövrar sportbranschen och blir ett internationellt varumĂ€rke kĂ€nt för sina fĂ€rgglada och sportiga kollektioner, sina mĂ„nga karmaprojekt och sitt alternativa och djĂ€rva sĂ€tt att ta sig an marknaden. En metod som grundar sig i historieberĂ€ttande och unika perspektiv.  

1999

SPORT MÖTER MODE


År 1999 Ă€ndras varumĂ€rkets förutsĂ€ttningar Ă„terigen nĂ€r vĂ„r nuvarande Ă€gare Christian Stadil tar över hummel. Han lanserar och Ă„terinför klassiska sportstilar och ger affĂ€rsomrĂ„det namnet Sport Fashion. Det fĂ„r en fantastisk effekt pĂ„ varumĂ€rkets image och hummel etablerar sig som ett trendsĂ€ttande varumĂ€rke inom sportutrustning. Icons like Jennifer Lopez, Pink, Robbie Williams, Bon Jovi och No doubt syns med de klassiska sparrarna.

1992 

MOT ALLA ODDS


Trots att fotbollsklubbarna svĂ€rmar runt varumĂ€rket Ă€r det danska fotbollslandslaget som vĂ€ger allra tyngst. Det kulminerar 1992 dĂ„ varje danskt fotbollsfans dröm blir verklighet – det lilla landet vinner mot alla odds fotbolls-EM och gör den rödvita fotbollströjan till en storfavorit. Men Ă€ven om hummel var med och firade segern stod företaget inför stora utmaningar. Man hade utökat för mycket och för snabbt. 

1984

DANSKT ÄGARSKAP


I början av 1980-talet hamnar varumĂ€rket i danska hĂ€nder med Ă€garna JĂžrgen Vodsgaard och Max Nielsen – med fotbollsspelarna Frank Arnesen, Allan Simonsen och Henning Jensen som delĂ€gare. Det blomstrande företaget sponsrar idag nĂ„gra av vĂ€rldens största fotbollsklubbar som Real Madrid, Verona, Werder Bremen, Aston Villa, och Tottenham Hotspur.

1974

HUMLAN BREDER UT SINA VINGAR


Inom kort uppstÄr den ikoniska humlan och blir en symbol för hummel-andan. Om du kan drömma om det kan du göra det. BerÀttelsen om drömmare och doers som förenas för att lyckas med det omöjliga, likt humlan som trotsar gravitationskraften och flyger.

1970

DEN GYLLENE ERAN


PÄ 1970-talet tar hummel sig in pÄ den nordeuropeiska marknaden. NÄgra Är senare markerar ett sponsoravtal med danska fotbollslandslaget en ny gyllene era för hummel.

1969

MER ÄN BARA EN FOTBOLLSSKO


The identity of hummel is in place and the young entrepreneur, Bernhard Weckenbrock, gets ready to play in the big leagues. Through tenacity, pioneering sponsorships and creative happenings, Weckenbrock manage to come out on top of the battle of the German sports brands and establishes hummel in the sports industry. Now, with an extended assortment of clothing as well.

1964

SPARRARNA SER DAGENS LJUS


UtifrÄn Weckenbrocks moderna varumÀrkesfilosofi formas grunden till hummel-varumÀrket, med de klassiska sparrarna. De tvÄ v-formade linjerna symboliserar laganda, utveckling och en strÀvan efter att vinna.

1961 

FRÅN PRODUKT TILL VARUMÄRKE

En dag i början av 1960-talet intar en visionÀr scenen. Bernhard Weckenbrock köper företaget och moderniserar det helt.

För att göra företaget mer konkurrenskraftigt inser Weckenbrock att produkten behöver bli ett varumÀrke. Det behöver en personlighet som atleter kan identifiera med nÄgot som fÄr dem att kÀnna sig som en del av teamet, och vara stolta över att de bÀr hummel.

1923

TYSKA RÖTTER


År 1923 grundade den unge entreprenören Max Albrecht Ludwig Messner och hans far Michael Messmer företaget Messmer & Co i Hamburg. De marknadsförde en fotbollssko under namnet HUMMEL, och sĂ„ hade hummel-resan tagit sin början. hummel tar sig igenom tre turbulenta decennier med nya Ă€gare och namn, en instabil ekonomi, andra vĂ€rldskrigets bombningar och en ökande marknadskonkurrens.